اهمیت مشاوره ازدواج در زندگی مشترک

بدون دیدگاه

مشاوره ازدواج که به آن زوج درمانی نیز گفته می‌شود نوعی روان درمانی است. این روش درمانی به زوجین کمک‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. تا اختلافات را تشخیص داده و حل کند و روابط زوج ها را بهبود بخشد. از طریق مشاوره ازدواج می‌توانید تصمیماتی متفکرانه در مورد بازسازی و تقویت روابط خود بگیرید. مشاوره ازدواج اغلب کوتاه مدت است؛ و به طور معمول هر دو زوج را شامل می‌شود، اما گاهی اوقات یکی از شرکا تصمیم می‌گیرد که به تنهایی با یک درمانگر کار کند.

مشاوران ازدواج می‌توانند در همه انواع روابط صرف نظر از گرایش جنسی یا وضعیت ازدواج به زوجین کمک کنند. برخی از زوج‌ها برای تقویت رابطه خود و به دست آوردن درک بهتر از یکدیگر، به دنبال مشاوران ازدواج هستند. مشاور ازدواج همچنین می‌تواند به زوجینی که قصد ازدواج دارند کمک کند. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به زوجین کمک کند تا درک عمیق‌تری از یکدیگر داشته باشند و اختلافات قبل از ازدواج را برطرف کنند. در موارد دیگر، زوجین به دنبال مشاوره ازدواج برای بهبود یک رابطه آشفته هستند. همچنین برای کمک به بسیاری از موضوعات خاص، از جمله مشکلات ارتباطی، مشکلات جنسی، درگیری درباره فرزندآوری، سوء مصرف مواد، خشم و خیانت می‌توانید از آن استفاده کنید.

مشاوره زناشویی معمولاً یک روش درمانی کوتاه مدت است که ممکن است فقط چند جلسه طول بکشد تا مشکلات موجود در روابط را برطرف کند. به طور معمول، مشاورین ازدواج سوالاتی در مورد نقشها، الگوهای، قوانین، اهداف و باورهای زوج می‌پرسند. درمان اغلب از آنجایی شروع می‌شود که زوج به بررسی جنبه‌های خوب و بد رابطه می‌پردازند. مشاور ازدواج سپس با زوج همکاری می‌کند تا به آنها کمک کند درک کنند که در اکثر موارد، هر دو شریک در مشکلاتی که در روابطشان وجود دارد، نقش دارند. هنگامی که این درک شود، این دو می‌توانند یاد بگیرند که چگونه در تعامل با یکدیگر برای حل مشکلات خود را تغییر دهند. شرکاء ممکن است تشویق شوند که قراردادی را تنظیم کنند که در آن هر شریک رفتاری را که در تلاش برای حفظ آن است را انجام دهد.

چه کسانی باید از مشاوره ازدواج استفاده کنند؟

غالباً زمانی که حرف از مشاوره ازدواج می‌شود ذهن افراد به سمت نکات منفی می‌رود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تنها زوج‌هایی که قصد طلاق یا جدا شدن را دارند، به دنبال مشاورین ازدواج هستند؛ اما حقیقت این است که در اکثر ازدواج‌ها و رابطه‌ها درگیری و سوء تفاهماتی وجود دارد. بیشتر زوج‌ها می‌توانند در چه در زمان جدایی و چه در طول زندگی مشترکشان می‌توانند از مشاورین ازدواج بهره مند شوند.

هر زوج بدون توجه به وضعیت رابطه شان می‌تواند از امکان مشاوره استفاده کند. شما می‌توانید مشاوره ازدواج را شروع کنید چه زمانی که تازه ازدواج کردید چه در زمانی که بالغ بر ۲۰ سال از زندگی مشترکتان می‌کذرد. بسیاری از افراد حتی قبل از این که کیس مورد نظر خود را انتخاب کنند به دنبال یک مشاور ازدواج هستند. واقعاً هیچ محدودیتی در مورد اینکه چرا می‌توانید مشاوره ازدواج را در نظر بگیرید، وجود ندارد. هرگونه مشکلی که احساس می‌کنید به تنهایی قادر به حل آن نیستید را می‌توانید با چند جلسه مشاوره به حل آن کمک کنید.

با این وجود برخی موارد خاص وجود دارد که به طور معمول زوجین را به سمت مشاوره می‌کشاند، از جمله:

زوج‌هایی که بارها و بارها با هم اختلاف دارند و احساس می‌کنند کاری دشوار است که در چشم همدیگر نگاه کنند یا راه حلی برای مشکلشان بیابند.

زوج‌هایی که در مورد شرایط و وضعیت ​​مالی یا انتخاب شیوه زندگی اختلاف نظر دارند.

زوج‌هایی که احساس می‌کنند مسئولیت‌های خانگی به صورت نابرابری تقسیم شده است و نمی‌توانند درک کنند که چگونه می‌توانند به طور موثر در مورد این موضوع ارتباط برقرار کنند یا راه حل‌هایی را ارائه دهند.

زوج‌هایی که احساس می‌کنند عواطف جنسی یا عاشقانه را از دست داده اند.

زوج‌هایی که احساس می‌کنند زندگی مشترکشان یکنواخت و بی‌روح است.

زوج‌هایی که احساس بی‌تفاوتی می‌کنند یا احساس می‌کنند شریک زندگی شان از نظر عاطفی در دسترس نیستند.

زوج‌هایی که یک فاجعه یا ضرر مالی را به تازگی را تجربه کرده‌‌اند و در پردازش آن با هم مشکل دارند.

زوجینی که با سوءمصرف مواد، خیانت یا مسائل بهداشت روان سروکار دارند.

 

در جلسه مشاوره ازدواج چه اتفاقی می‌افتد؟

بیشتر مشاورین، هر دو زوج را ترغیب می‌کنند که در جلسات مشاوره ازدواج حضور یابند. این موثرترین روش برای مشاوره در زمینه ازدواج است زیرا مشاور می‌خواهد ببیند چگونه شما ارتباط برقرار می‌کنید و ابزارهای را برای بهبود ارتباط به هر دو شما پیشنهاد می‌دهد؛ اما اگر شریک زندگی شما تمایلی به آمدن نداشته باشد یا به هر دلیلی نتواند به جلسه مشاوره بیاید، می‌توانید به تنهایی در مشاوره ازدواج شرکت کنید. شما در مورد خودتان و اینکه چگونه شرایط زندگی مشترکتان را بهبود دهید از مشاوران ازدواج کمک بگیرید.

مانند سایر جلسات درمانی، مشاوره ازدواج نیز از نظر احساسی راحت نخواهد بود. مشاوره زناشویی مکانی امن برای شماست تا بتوانید برخی از احساساتی را که نمی‌توانستید برای دیگران بیان کنید را به اشتراک بگذارید و این می‌تواند برای شما و شریک زندگی شما دشوار باشد. معمولا در جلسات مشاوره شما افرادی را می‌بینید که احساساتی می‌شوند، بعضی‌ها گریه می‌کنند یا احتمالا صدای داد و بیداد می‌شنوید و این معمول است و اشکالی ندارد. در این جلسات درمانگر شما می‌خواهد فضایی را ایجاد کند که هم شما و هم همسرتان احساسات خود را بیان کنید.

آیا مشاوره ازدواج واقعا تاثیرگذار است؟

آمار در مورد مشاوره ازدواج امیدوار کننده است. براساس تحقیقات انجمن ازدواج و خانواده درمانی آمریکا (AAMFT)، ۹۸ درصد زوج‌هایی که مشاوره ازدواج را امتحان می‌کنند گزارش می‌دهند که درمانگران آنها «عالی» یا «خوب» هستند. از زوجینی که مشاوره ازدواج را امتحان می‌کنند، ۹۰ درصد احساس می‌کنند سلامت عاطفی آنها بهبود می‌یابد و دو سوم گزارش می‌دهند که سلامت جسمی آنها بهبود یافته است؛ و شاید مهمترین آمار از همه: تا سه چهارم زوجین بعد از جلسات مشاوره ازدواج، به روابط خود برمی گردند و در جهت بهبود زندگیشان تلاش می‌کنند.

ازدواج، مانند هر چیز دیگری، به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. برای بسیاری از زوج‌ها، مشاوره در مورد ازدواج فقط راه حلی است که به آنها کمک می‌کند تا شرایط سخت زندگی مشترک خود را طی کنند و به عنوان زوج همدیگر را تحمل کنند. مشاوره ازدواج ممکن است همیشه آسان نباشد، به خصوص در ابتدا، اما ازدواج و زدگی مشترک شما ارزش این کار را دارد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.