عزت نفس یا self esteem چیست ؟

بدون دیدگاه

عزت نفس اساس یک شخصیت سالم است  و به نوعی  نگرش و ارزشیابی ما از خومان است.

زمانی که زندگی به خوبی پیش میرود ما حس خوبی نسبت به خودمان داریم ولی در مشکلات و سختی های زندگی، میتواند این حس خوب را زیر سوال ببرد .
عزت نفس برای بقا و سلامت روان انسانها حیاتی است . هر فرد باید این ظرفیت را داشته باشد که تعریف کند که کیست و بعد ببیند که این هویت را دوست دارد یا خیر؟

برای هر فرد این امکان وجود دارد که بعضی از رنگ ها، صداها، شکلها و احساسها را دوست نداشته باشد. اما اگر هر فردی بخشهای از خودش را دوست نداشته باشد ساختار روانی او به شدت آسیب میبیند.در این موارد فرد از هر چیزی که درد عدم پذیرش را در او وخیم می کند اجتناب می کند.

این اشخاص در مسائل اجتماعی، تحصیلی و شغلی، کمتر پیشرفت می کنند. چون توانایی ‌دستیابی به پیشرفت و انتظار دستیابی به آن را در خود نمی بینند.
برقراری و حفظ رابطه دوطرفه سالم اجتماعی، برای این اشخاص بسیار سخت و تنهایی و انزوای بیشتری را تجربه میکنند.
همچنین عزت نفس با سازگاری روانی هم رابطه دارد .افراد با عزت نفس پایین غالبا نشانه هایی از بیماری های روانی مثل اضطراب و تجربه تنش شدید یا استرس را نیز نشان می دهند .
برای اینکه هر فردی در سلامت روان کامل باشد باید بتواند با خودش در صلح کامل باشد .

برای دریافت مشاوره در این موضوع می توانید به کلینیک روانشناسی زندگی به رنگ خدا مراجعه فرمایید.کلینیک روانشناسی زندگی به رنگ خدا با بهره گیری از برترین روانشناسان در حوزه های فردی می تواند راه گشای شما برای حل این مشکل باشد. پس همین الان تلفن را بردارید و برای دریافت مشاوره اقدام فرمایید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.